Home
Provence (Vaucluse)
Mont blanc
Routebeschrijving
Om 7.25 pakken we 's morgens de TMB (Tramway Mont Blanc) in St. Gervais richting le Nid d'Aigle (2372m), waar we om 9.00 uur aankomen.
Vanaf de tram lopen we in noord-oostelijke richting het dal in en lopen via rotsachtig terrein naar Baraque Forestière des Rognes (2853m). We komen op dit stuk veel gemzen en steenbokken tegen.
Daarna lopen we verder in zuid-oostelijke richting naar Refuge de Tete Rousse (3167m). Sommige passages op dit stuk zijn wat geëxponeerd, maar niet moeilijk.
Zodra we op de Glacier de Tête Rousse aanlopen houden wij links aan en lopen via de rotsen boven de gletsjer langs. Uiteindelijk dalen we weer af naar de gletsjer, steken deze over en lopen aan de andere kant verder richting het Grand Couloir.
Onder in het couloir hangt een stalen kabel die alleen nuttig is als er voldoende sneeuw in het couloir ligt. Het couloir is nu sneeuwvrij en dan hangt de kabel veel te hoog om je aan vast te klikken.
Wij lopen iets hoger door en steken om de beurt het couloir over, terwijl de ander naar boven kijkt om te zien of er stenen naar beneden komen.
We zijn nog maar net het couloir door of er komen 5 minuten lang, onophoudelijke grote stenen naar beneden, waarvan verschillende ter grootte van een TV. Het is erg angstaanjagend om te zien en om het fluitende geluid te horen die de stenen maken wanneer ze op de grond terecht komen en weer worden afgeschoten in de lucht.
Via de rotsen klimmen we verder naar Ref. de l'aig du Goûter. Dit is een erg leuk deel van de route, maar wel vermoeiend. De hut lijkt maar niet dichterbij te komen.De laatste stukken naar de hut zijn met staalkabels gezekerd.

's Avonds tijdens het diner wordt er een nieuw weersbericht opgehangen. Het ziet er niet zo gunstig uit voor de volgende dag.
Helaas klopt het. Als we 's morgens om 2.00 uur buiten gaan kijken sneeuwt en stormt het. Vandaag naar de top gaan zit er niet in.
De verwachtingen voor de volgende dag zijn beter en we informeren of er nog plek is in de hut,maar alles zit vol. Samen met nog zo'n 15 anderen besluiten we te blijven in de hoop dat er wat afzeggingen zijn en we alsnog een bed hebben.
Helaas komt iedereen opdagen en daarnaast ook nog vele anderen die geen plek hebben gereserveerd.

De dag in de hut is boven verwachting erg gezellig. De sfeer onderling is erg goed.
Om 20.00 uur gaat iedereen naarstig op zoek naar een slaapplek in de eetzaal. Echt alle plekken worden benut. Overal liggen mensen ; op en onder de tafels, op de banken en op de grond. Je kan er nauwelijks meer lopen. Zelfs in het halletje van de hut liggen mensen onder reddingsdekens

Om 24.00 staan we op, samen met 2 Engelsen. We hebben besloten zo vroeg op pad te gaan omdat in de loop van de ochtend de wind sterk zou toenemen. Om 1.00 uur stappen we de gletsjer op. We zijn de eersten. Het is nog aarde donker buiten, maar er is een duidelijk spoor. In combinatie met de GPS is het geen probleem om de route te vinden.
We lopen in één stuk door naar de Ref. Bivouac Vallot (4362m) en nemen hier een lange pauze. Het is namelijk vanwege de harde wind vrij koud en ik heb wat last van hoofdpijn.
Na 1 1/2 uur gaan we weer verder. Even boven de Vallot hut waait het behoorlijk hard. We hopen dat de wind ons geen parten gaat spelen op de Bossesgraat. Maar dat blijkt over het algemeen mee te vallen. We moeten wel alert zijn, want af en toe komen er flinke rukwinden.

Om 7.30 staan we op de top. Na wat foto's te hebben gemaakt dalen we weer af naar de hut. Ondanks de enorme drukte in de hut afgelopen nacht was het op weg naar de top redelijk rustig. Dit was m.n op de Bossesgraat erg prettig omdat het daar af en toe erg smal is om elkaar te passeren.

Na een korte rust in Ref. du Goûter dalen we af naar Nid d'Aigle. Als we bij de tram aankomen staat er een enorme mensen massa. We moeten ook ruim een uur wachten voordat we met de tram mee kunnen. De eerste tram is namelijk als volgeboekt.
In de folders van deze trambaan worden de alpinisten die de montblanc beklimmen als bezienswaardigheid betitelt.
Hier aangekomen blijkt dit wel te kloppen, we worden hier gefotografeerd en aangegaapt alsof we van een andere wereld komen

Vóór de Mont Blanc hebben we diverse gletsjertochten gemaakt in de Italiaanse Alpen. Hier zijn we gewend dat we de rekening van de hut pas betalen als we na onze beklimming weer langs de hut afdalen. Het viel ons op dat je in de Goûterhut 's avonds al betaald. Het voordeel van het Italiaanse systeem is dat er controle is op wie er eventueel niet terug komt in de hut.

Start
Eindstation TMB Nid d'Aigle 2372m

Hoogte
4808m

Hoogteverschil
Dag 1: 1445m
Dag 2: 991m stijgen, 2436m dalen

Tijdsaanduiding
Dag 1: Nid d'Aigle - Ref. du Goûter 4 - 5 uur
Dag 2: Ref. du Goûter - Mont Blanc 4 - 5 uur

Karakter
Normaal route naar de Mont Blanc via Refuge Goûter. Aanloop route naar de hut is, m.n vanwege het steenslaggevaarlijke Grand Couloir, het gevaarlijkste deel van de tocht.
Daarna mooi lange gletsjertocht waarbij je over een smalle sneeuwgraat loopt.

Kaarten
IGN 3531 ET St. Gervais Les Bains - Massif du Mont Blanc (1:25.000)

Literatuur
4000-er Die Normalwege - Richard Goedeke (duits)